Circles: het hart van het ComeniusNetwerk
Voor veel instellingen is de learning community een bekende term. Binnen een learning community komt een groep docenten - en bij instellingen vaak ook studenten - samen en verdiepen zij zich verder binnen een specifiek thema. Deze gemeenschappen dagen leden uit om hun expertise te delen. Bij het ComeniusNetwerk noemen wij learning communities circles. Binnen zeven circles komen docenten vanuit verschillende instellingen, sectoren en disciplines vanuit het hele land samen. Deze groepen vormen een inspirerende, sociale en educatieve omgeving. Lees hieronder welke zeven circles het ComeniusNetwerk heeft op dit moment.
Het circlelidmaatschap
Het circlelidmaatschap verrijkt jouw kennis over onderwijsvernieuwing en zorgt voor een breed uitgedragen perspectief binnen een thema. Zo leren circle-leden van elkaar en dragen ze gezamenlijk zichtbaar bij aan de kwaliteit van onderwijs.
Elke circle kent een of twee coördinatoren die de circle vormgeven met de leden. De circles worden ondersteund/gefaciliteerd door het NRO. Circleleden komen per studiejaar vier keer bij elkaar; twee circledagen en daartussen nog twee andere bijeenkomsten. Het circlejaar begint in september en eindigt op het ComeniusFestival. Bij de start van het circlejaar is het mogelijk om je circlelidmaatschap te verlengen, te beëindigen of van circle te switchen.
Alle ComeniusLeden die geïnteresseerd zijn in het circlelidmaatschap kunnen zich een keer per jaar aanmelden voor een circle. Het is helaas niet mogelijk om je voor meerdere circles aan te melden.
De zeven circles
Duurzaam Docentschap
De leden van de circle duurzaam docentschap kijken naar welke factoren van invloed zijn op de duurzame professionalisering van docenten en de manier waarop we docenten kunnen ondersteunen.
Vorming van studenten
De leden van de circle vorming van studenten willen door middel van onderwijs innovatie de professionele en persoonlijke ontwikkeling van studenten stimuleren. Hierbij zijn ook de eigen rol als docent, het curriculum en de context belangrijke aspecten.
Verandering verankeren
De leden van de circle verandering verankeren zoeken uit hoe onderwijsvernieuwingen op een duurzame manier verankerd kunnen worden in het onderwijs. Het sociale draagvlak op een instelling speelt hierbij een belangrijke rol.
Inclusie
De leden van de circle inclusie denken na over hoe instellingen inclusiever worden gemaakt. Daarnaast kijken ze naar hun eigen rol als docent, maar ook naar het welzijn van studenten.
Transdisciplinair samenwerken
De leden van de circle transdisciplinair samenwerken denken na over samenwerkingen in het vervolgonderwijs over grenzen heen, zoals tussen kunst en wetenschap, met het bedrijfsleven of met de samenleving. Het oplossen van maatschappelijke vraagstukken staat hierbij centraal.
Inner development goals (nieuw)
De leden van de Circle Inner Development Goals werken aan het integreren van de IDG’s in hun onderwijs of organisatie. Zij maken persoonlijke ontwikkeling expliciet en aantrekkelijk voor zowel studenten als docenten.
De toekomst nu (nieuw)
In deze circle gaan leden aan de slag met de systemische veranderingen van het onderwijsstelsel. In tijden van disruptie door AI, klimaat, migratie, polarisatie, wantrouwen in wetenschap, en last but not least straffe bezuinigingen, laat dit op zich wachten. Hier willen de leden verandering in brengen door onder andere (intervisie)sessies te organiseren.
Meer weten over de circles?
Wil je meer weten over de circles, heb je een specifieke vraag of heb je interesse in een van de circles? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Ben je lid van een circle en wil je inloggen op de Circle pagina, ga dan hier naar de Circle community.
Circle Community
Circle-dag 2024