Janneke Waelen
Functie: Directeur Centre for Teaching & Learning aan de Vrije Universiteit Amsterdam
Expertise: Curriculumontwikkeling, docentontwikkeling, onderwijsleiderschap, narratief begeleiden
Ledenprofiel Janneke Waelen
Waarom wilde je bestuurslid worden?
In het ComeniusNetwerk zitten docenten die het verschil kunnen maken voor het onderwijs, voor de wereld van morgen. Het is voor mij een plek vol bruisende energie. Een plek die me leerde dat ik niet alleen ben in mijn drive om het onderwijs te innoveren en die mij verbond met toffe docenten en onderwijsleiders. Ik vind het daarom eervol om de komende tijd co-voorzitter te mogen zijn van dit netwerk.
Wat is je ‘missie/visie’ voor het ComeniusNetwerk?
Waar ik in wil investeren is het netwerk nog meer een thuisbasis te laten zijn. Een plek waar onderwijsvernieuwers hun hart kunnen ophalen, zich verbonden voelen met elkaar en inspiratie brengen en halen. Vanuit deze thuisbasis kunnen we dan onze krachten bundelen en onze power of voice vergroten. We hebben elkaar nodig. Deze tijden van transitie, waarin we studenten opleiden voor een toekomst die we niet kennen, vragen om onzekerheidstolerantie. Deze tolerantie ontstaat wanneer we ons veerkrachtig voelen en bekwaam genoeg om te anticiperen. Als we weten “waar we van zijn”, open staan voor nieuwe perspectieven en de ander goed kennen. Het vraagt om het versterken en verbinden van onze docenten en onderwijsleiders. En dat is precies de toegevoegde waarde van het ComeniusNetwerk.
Wanneer is voor jou jouw bestuursperiode geslaagd?
Zoals Merlijn Twaalfhoven zo mooi zegt in zijn boek Het is aan ons: "Een idee kan een mooi begin zijn, maar als je echt aan een ideaal wilt werken, zul je medestanders moeten vinden, krachten moeten bundelen. … Het ware kunstwerk is niet de voorstelling, het beeld of het schilderij, maar de alchemie van het leggen van nieuwe verbintenissen" (blz 186).
Idwer Doosje
Functie: docent-coach Minor De Staat van de Wereld, promovendus Lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht en regisseur Leergang Onderwijsinnovatie (LeO)
Expertise: innovatief vermogen van teams, organisatieverandering, kunst & wetenschap (meer interesse)
Ledenprofiel Idwer Doosje
Waarom wilde je bestuurslid worden?
Hiervoor ben ik als secretaris betrokken geweest bij de opzet van het netwerk. Dat bracht mij veel energie. Samen iets nieuws opzetten vind ik motiverend. Toen ik het netwerk in die rol verliet, kreeg ik het lidmaatschap cadeau. En toen realiseerde ik me, ik word nog steeds blij van innovatieve ideeën en vernieuwingen en het idealisme (en actie) voor beter onderwijs. Dat doe ik nu zelf in het klein door experimentele werkvormen met studenten en met mijn onderzoek om beter te begrijpen hoe je samen in teams kunt leren en werken om tot duurzame onderwijsverandering te komen. Ik vind het fijn om via het bestuur betrokken te blijven en mee te werken aan onze gemene deler.
Wat is je ‘missie/visie’ voor het ComeniusNetwerk?
Afgelopen jaren hebben we veel ontwikkeld om samen te leren, zoals het ComeniusFestival, de Deep Dive en de landelijke leergang onderwijsinnovatie met mbo, hbo en wo docenten. Onderwijs vernieuwen heeft tijd nodig en dat volhouden en je blijven inzetten kan alleen met steun en inspiratie. Hoe kunnen we dat nog beter ondersteunen en anders doen? Daarnaast zijn wij niet de enige partij die zich druk maken over onderwijs, gelukkig, al blijf ik het essentieel vinden dat de stem wordt gehoord van innovatieve docenten die daadwerkelijk verandering maken. Ik hoop dat we een goede (nieuwe) vorm en structuur kunnen vinden om die expertise die we hebben goed te benutten en te laten horen.
Wanneer is voor jou jouw bestuursperiode geslaagd?
Inmiddels is het netwerk best groot. Al dat enthousiasme is fijn. Het gevaar is wel anonimiteit en dat we elkaar niet leren kennen. Bij mij is het geslaagd als we dingen weer anders aanpakken. Ik ben erg op mijn hoede voor: dit hebben we al eens geprobeerd. Tegelijkertijd wil je het kind met het badwater niet weggooien, we hebben een rijdende trein vol inspiratie in gang gezet. Dus helemaal opnieuw opbouwen hoeft ook weer niet.
Peter Pelzer
Functie: Universitair Hoofddocent Sociale Geografie en Planologie aan de Universiteit Utrecht
Expertise: Zijn thematische expertises betreffen ruimtelijke ontwikkeling en langetermijndenken. Daarnaast heeft hij interesse in onderwijs, in het bijzonder de rol van toekomstdenken en het organiseren van transdisciplinaire onderwijssettings.
Ledenprofiel Peter Pelzer
Waarom wilde je bestuurslid worden?
Nadat ik in maart landelijk docent van het jaar werd kreeg ik dit eervolle verzoek. Dat kon ik niet weigeren. Ik zie het bestuurslidmaatschap als een kans om onderwijsinnovatie op het snijvlak van kennisinstelling en samenleving te versterken. Daarnaast hoop ik ervoor te zorgen dat er meer aandacht komt voor toekomstdenken in het onderwijs.
Wat is je ‘missie/visie’ voor het ComeniusNetwerk
Ik zie onderwijs als een manier om je relatie tot de wereld vorm te geven, zoals Gert Biesta het zo mooi formuleert. Dat betekent een persoonlijke zoektocht: wie ben ik en wat kan ik bijdragen? Maar expertise over die wereld is ook cruciaal, bijvoorbeeld over klimaatverandering. Zonder klimaatmodellen zouden we bijvoorbeeld niet weten dat er een door mensen veroorzaakt broeikaseffect is. Ofwel: hoe kunnen we een balans vinden tussen een persoonlijke zoektocht en meer klassieke kennisoverdracht gebaseerd op expertise?
Wanneer is voor jou jouw bestuursperiode geslaagd?
Ik verbaas me er al sinds ik op de universiteit werk (2011) dat onderwijs vaak veel minder aandacht en waardering krijgt dan onderzoek. We spreken bijvoorbeeld over ‘onderwijslast’ en nooit over ‘onderzoekslast’. De cruciale rol van het ComeniusNetwerk is om het belang van goed onderwijs op het netvlies te houden en geslaagde innovatieve voorbeelden en experimenten uit te lichten. Als we dat kunnen doen in deze roerige tijden is mijn bestuursperiode meer dan geslaagd.