Peergang Digitale Transformatie van start

Hananja Koster 16-10-2025
118 keer bekeken 0 reacties

Op 2 oktober was de eerste bijeenkomst van de Peergang Digitale Transformatie. Dit is een nieuw leertraject van het ComeniusNetwerk en Npuls waarin docenten en docentondersteuners samen werken aan de digitale transformatie. Twaalf duo’s gaan de slag met een vraagstuk binnen de eigen instelling.

Het ComeniusNetwerk en Npuls werken allebei aan een toekomstbestendige onderwijssector. Door de doelgroepen, docentondersteuners en docenten, beter te laten samenwerken en kennis te laten delen, kunnen ze meer impact maken. Vanuit deze gedachte is de peergang ontstaan.

Leren van en met elkaar

Tijdens een co-creatiesessie met geïnteresseerden ontstond het idee voor de peergang. Samen werd bepaald wat de peergang moest opleveren en welke aanpak daarbij past: leren van én met elkaar, ruimte voor reflectie en experiment, en vooral een duidelijke koppeling met de praktijk. Dit betekent dat deelnemers niet alleen aan hun digitale vraagstuk werken, maar ook inzicht krijgen in hun eigen rol als veranderaar. Ze leren omgaan met onzekerheden en weerstand van collega’s en studenten, en versterken het leren en samenwerken in teams. Na deze sessie konden duo’s zich voor de peergang opgeven. Er zijn twaalf duo's uit zowel mbo, hbo als wo gestart.

Digitale transformatie en bijbehorende (publieke) waarden

De peergang bestaat uit vier bijeenkomsten van een hele dag. De laatste bijeenkomst vindt plaats in februari. Het thema van de eerste bijeenkomst was digitale transformatie en bijbehorende (publieke) waarden. De deelnemers maakten kennis met elkaar en elkaars vraagstuk en gingen aan de slag met hun actieplan. Daarnaast verzorgde AI-expert Hans Hoornstra een workshop over AI-geletterdheid en publieke waarden.

De komende drie bijeenkomsten gaan de deelnemers verder met hun actieplan en staan de thema’s verandermanagement, stakeholderbetrokkenheid en duurzame impact centraal. Ze gaan onder andere aan de slag met vragen als:

  • Hoe krijg je collega’s mee tijdens een verandering?
  • Wat betekent digitale transformatie voor de samenwerking in teams?
  • Hoe zorg je dat innovatie ook echt duurzaam wordt ingebed in het onderwijs?
Reacties van deelnemers

De eerste reacties van deelnemers zijn positief:

"Het mooie van dit soort bijeenkomsten is dat je mensen met een gelijksoortige functie ontmoet (gelijkgestemde geesten). Het is heel relativerend en geruststellend dat de uitdagingen die spelen binnen je eigen organisatie zich ook bij andere instellingen voordoen. We zijn allemaal zoekende".

"Mijn belangrijkste inzicht is dat het zo waardevol is om met andere perspectieven naar een vraagstuk te kijken om even uit te zoomen en zo ook alle relevante perspectieven om mee samen te werken aan het vraagstuk in beeld te hebben".

Ervaringen en feedback

Na de vier bijeenkomsten wordt de peergang geëvalueerd. De feedback van de deelnemers wordt gebruikt om de peergang verder te ontwikkelen. Als de opzet goed werkt, gaat in 2026 een nieuwe groep docenten en docentondersteuners met hun eigen vraagstuk aan de slag.

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen