Circles zijn ingericht om thema’s die spelen bij hoger onderwijsvernieuwing verder te verkennen en te verdiepen. Binnen elke circle gaan leden aan de slag om knelpunten te signaleren en om oplossingen aan te dragen. Elk circle bepaalt zelf hoe ze dat doet. Door discussiebijeenkomsten, door de inzet van gaming, door opiniërende artikelen te publiceren – het staat de leden vrij.
Vorming van studenten De aandacht voor de ontwikkeling van professionele, persoonlijke vaardigheden van studenten groeit. Hoe kunnen we de verschillende vormingsaspecten van studenten in het onderwijs gestalte geven? En hoe kun je als docent daarin bijdragen? Wat is jouw rol? Een van de middelen die we hiervoor hebben ingezet, is een serious game. Deze is ontwikkeld om de discussie op gang te brengen over de rol van vorming van studenten in ons hoger onderwijs. De spelvorm zorgt voor een andere benadering van dit thema.
Jos Kole is voorzitter van deze circle.
Duurzaam Docentschap Welke prikkels heeft een docent nodig om zich te ontwikkelen? Hoe kunnen docenten blijven innoveren en hun eigen docentschap ontwikkelen? Aandacht en waardering voor een onderwijscarrière in het hoger onderwijs is in elk geval een voorwaarde – wat nog meer? Leden van deze circle diepen dit uit.
Hans Savelberg is circle voorzitter.
Inclusie Hoe maak je jouw onderwijsinstelling nu inclusiever? En wat is de rol van de docent hierin? Het doel van de circle inclusie is om bewustzijn te creëren van ongelijke kansen in het hoger onderwijs en oplossingen te verkennen.
Carlo Ierna is de voorzitter
Verandering verankeren Deze circle onderzoekt hoe vernieuwsplannen in de praktijk gerealiseerd kunnen worden. Leden van het ComeniusNetwerk hebben ideeën voor de verbetering van onderwijs, die zij ook in de praktijk proberen te verankeren, bijvoorbeeld in hun onderwijsinstelling. Hoe kun je het best draagvlak creëren en verbeteringsprojecten verduurzamen in het onderwijs?
Tamar van Haaren en Frans Hiddink zijn de voorzitters
Transdisciplinair samenwerken De circle trandisciplinair samenwerken gaat over samenwerkingen in het hoger onderwijs op grenzen zoals kunst en wetenschap, met betdrijfsleven of samenleving of juist tussen verschillende professionals. Op grenzen van deze disciplines en domeinen ontstaan (onderwijs)vernieuwingen die bij kunnen dragen aan oplossingsrichtingen voor maatschappelijke vraagstukken.
Maaike Mulder-Nijkamp is de voorzitter
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.