Circle Transdisciplinair Samenwerken brengt bezoek aan Koning Willem I College

Maaike Mulder-Nijkamp 19-12-2023
268 keer bekeken 0 reacties

In september ging een nieuw circle-jaar van start en inmiddels zijn de eerste bijeenkomsten georganiseerd, met succes! Circle Transdisciplinair Samenwerken blikt terug op een inspirerend bezoek aan het Koning Willem I College.

"Op 7 december kwam de circle Transdisciplinair Samenwerken samen om een kijkje in de keuken te nemen bij het Koning Willem I College (KW1C), de trotse winnaar van de Nederlandse Onderwijspremie voor het mbo. Onze reis begon met een warm welkom van Janet Veenstra, het hoofd van de afdeling interdisciplinaire samenwerkingen. Vervolgens namen Bert Verhoeven en Tara Dielissen ons mee naar ‘Het Talentatelier’. Dit is een fysieke ruimte waar vmbo-leerlingen en mbo-studenten interdisciplinair samenwerken aan praktijkproblemen.

Het was verrijkend om te horen hoe studenten interdisciplinair samenwerken aan innovatieve oplossingen voor lokale problemen.

Het was verrijkend om te horen hoe studenten, geleid door Bert en Tara met een heel team van professionals, interdisciplinair samenwerken aan innovatieve oplossingen voor lokale problemen. Niet alleen de studenten komen hier samen, maar ook de docenten leren op een interdisciplinaire manier van elkaar.

Margot Barry, onderzoeker binnen KW1C, nam ons mee in de wereld achter het Tekenatelier. Ze liet ons kennismaken met de verschillende grenzen die we tegenkomen tijdens het samenwerken vanuit een wetenschappelijk perspectief. Vanuit de literatuur zijn er drie verschillende typen grenzen te herkennen, namelijk organisatorische, epistemologische en professionele grenzen. Ze toonde aan dat juist op die grenzen de kansen liggen en illustreerde het belang van boundary objects in dit proces. Grenzen worden door Margot niet als belemmeringen gezien, maar als mogelijkheden om te groeien en te leren van elkaar.

Grenzen worden niet als belemmeringen gezien, maar als mogelijkheden om te groeien en te leren van elkaar.

Harry van der Schans, de directeur van de afdeling, introduceerde ons de ICE-methode. Dit is een methodiek die alle studenten volgen om stapsgewijs complexe problemen aan te pakken. Harry benadrukte het belang van groepsdynamiek en coaching van studenten met behulp van bepaalde tools, zoals de multifocus quickscan. Op deze manier leren de studenten hoe hun team in elkaar zit. Niet alleen het leerproces van studenten, maar ook van docenten staat centraal. Als erkenning van interdisciplinaire vaardigheden, kunnen docenten een coaching badge behalen.

Nieuwe inzichten opgedaan tijdens het bezoek

Het Talentatelier heeft ons geïnspireerd door alle ervaringen, duidelijke methodiek en tools. Gezamenlijk hebben we de dag afgesloten met een overzicht van de belangrijkste leermomenten. Dit bezoek was een groot succes! Dank aan Bert Verhoeven, Tara Dielissen en het team voor de gastvrije ontvangst en een fantastisch kijkje in de keuken. Op naar het volgende bezoek!"

 

 

Over circles
Transdisicplinair Samenwerken is één van de vijf circles van het ComeniusNetwerk. De circles zijn onze eigen learning communities en vormen het inhoudelijke hart van het netwerk. Circles zijn de perfecte plek om kennis te delen met onderwijsvernieuwers uit het mbo, hbo en wo. Dit doen de circle-leden door onder andere masterclasses te organiseren, kennisproducten tot stand te brengen, of deel te nemen aan een werk- of projectbezoek als deze. Lees meer.

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Reacties

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen