Op de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen geeft het bestuur van het ComeniusNetwerk in een open brief aan de toekomstige minister van OCW zes aandachtspunten mee. De open brief werd vandaag gepubliceerd door ScienceGuide. Lees meer over ‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
"Als je de lat lager legt, ga je niet hoger springen, maar misschien gaan er wel meer mensen springen", aldus Jochem Goedhals tijdens de denktank op 15 september 2023. Hierbij keken docenten én studenten bij Pulsed/Fontys naar verschillende dilemma’s en paradoxen uit de onderwijspraktijk. Lees meer over Terugblik denktank Onderwijsinnovatie en de prestatieparadox
Onderwijs vernieuwen vraagt niet alleen om inhoudelijke ideeën, maar ook om veranderkundige competenties en reflectie op het innovatieproces. Om dat goed in kaart te brengen, ging in maart de eerste lichting van de Leergang Onderwijsinnovatie van start. We delen hieronder de eerste inzichten. Lees meer over Leergang Onderwijsinnovatie: de eerste resultaten
Tijdens de sessie 'Human Library' van de circle Inclusie gaan leden JuanFra, Herco en Marjolijn in gesprek met deelnemers over de Human Library methode. Zij vertellen hoe deze methode prikkelt om te blijven investeren in je eigen docentschap en om innovatieruimte te creëren. Lees meer over Een open boek, een open gesprek
Tijdens de roadmap-bijeenkomst op 23 mei bekeken beleidsmakers, studenten en docenten welke elementen van de Europese Roadmap op de Nederlandse context van toepassing zijn. Wij delen de belangrijkste bevindingen die als voorbeeld kunnen dienen voor jouw onderwijspraktijk. Lees meer over Roadmap op basis van de Nederlandse context: een eerste verkenning
Onderwijsinnovatie is de noodzakelijke kracht achter wendbaarder en veerkrachtiger onderwijs, passend bij de multitaskende student van nu en de toekomst. Op termijn zullen studenten aan onze maatschappij teruggeven wat wij er nu in investeren. En wij zullen hen dankbaar zijn. Lees meer over SER publicatie met bijdrage ComeniusNetwerk over de Toetscultuur en prestatiedruk
Het is problematisch dat veel wetenschappers zichzelf niet als docent identificeren, betogen Renske Bouwer, Jolien Mouw en Hans van Savelberg (Circle Duurzaam Docentschap ComeniusNetwerk). Dit is het tweede artikel op Scienceguide na het 1e artikel 'Instellingen zien onderwijstaken als corvé'. Lees meer over Wetenschappers zien zichzelf niet als docent
Onderwijsinstellingen moeten het onderwijsgedeelte van hun takenpakket serieuzer nemen, stellen Hans Savelberg, Renske Bouwer en Jolien Mouw (Circle Duurzaam Docentschap ComeniusNetwerk). Instellingen prioriteren onderzoek boven onderwijs, wat de intrinsieke motivatie van onderwijzers schaadt. Lees meer over Instellingen zien onderwijstaken als corvé
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.